L'officiel События Як це працює: гід курсом «...

События

Як це працює: гід курсом «Класична музика» від Культурного проекту

Від одноголосних григоріанських хоралів до атональних експериментів нововіденської школи

8 декабря
Як це працює: гід курсом «Класична музика» від Культурного проекту Від одноголосних григоріанських хоралів до атональних експериментів нововіденської школи

music01

Сьогодні в рамках Культурного проекту стартує курс, присвячений історії класичної музики. Першу лекцію прочитає музикознавець Анна Гадецька, яка вчора розповіла нам про п’ять найкращих композцій з класичного бароко. Втім, звичайно, не бароко єдиним: курс торкнеться абсолютного кожного музичного напряму, що колись існував. Розібратись у хитросплетінні розкладів, тем, лекторіїв і зустрічей нам допоміг куратор курсу Віталій Вишинський: він розказав не тільки про те, за якими принципами структуровані заняття курсу, але й про те, які сюрпризи також підготовані для слухачів. І їх ви не побачите у розкладі.

Хронологічний пласт курсу

«Ми хотіли виділити смислові блоки, зумовлені художнім стилем, — пояснює Віталій специфіку тематичних секцій. – Це названо «музикою Відродження», але, насправді, все трохи складніше: це, фактично, блок старовинної музики, до якого увійдуть Середньовіччя, Ренесанс і бароко».

Наступний хронологічний блок, епоха классицизму, дуже невеличкий: він представлений двома лекціями, що присвячені постатям Моцарта і Бетховена. «В принципі, — зазначає Віталій, — классицизм можна віднести до старовинного, доромантичного, блоку. Таким чином, маємо в ньому Середньовіччя, Ренесанс, бароко, класицизм.

А от романтизм представлений дуже широко: тут і Шопен, і Чайковський, і оперні гіганти – Верді і Вагнер, і також певні фігури, що знаходяться на перетині епох, приміром, Маллер. «Звичайно, сюди ж ми відносимо напрямки, що виросли з романтизму: приміром, імпресіонізм, що близький до романтизму, але досить інноваційний за своєю природою. Зокрема, це Дебюссі».

Останній з крупних блоків присвячений  двадцятому століттю.  Вишинський звертає особливу увагу на те, що в ньому мова йдеться тільки про першу його половину, саме тому курс закінчується лекцією про постать Бориса Лятошинського, основний масив чиєї роботи прийшовся саме на період Другої Світової війни.

music02

Змістовий пласт курсу

В рамках курсу відбуватимуться зустрічі різного формату, які йтимуть паралельно. Перший тип – це лекції, на яких викладатиметься матеріал про постать чи епоху, розглядатимуться явища, характерні для цієї епохи, вивчатиметься контекст. Проте лектори не занурюватимуться у специфіку: вони даватимуть контекстуально-загальний зріз, якого має вистачити для повного розуміння історичної особливості епохи.

Другий – це майстерки. Саме на майстерках лектори розглядатимуть тему, якої вони торкались у загальному плані на лекції, більш предметно та більш конкретно. Як ті речі, які були окреслені тільки в цілому, можуть бути реалізовані в тому чи іншому творі? Майстерки матимуть більш практичний характер. «Ми вчитимемось слухати музику не просто на рівні «подобається – не подобається», але отримуватимемо насолоду від розуміння того, як теорії композитора та його ідеї реалізуються у його творчості. Я називаю це «активне слухання», — розповідає Віталій. — Приміром, мене завжди бентежило, коли люди говорять: «Бах – геніальний композитор!» А в чому геніальність? От ми і намагатимемось показувати інтелектуальну складову творчості Баха, оцінити яку іноді може бути складно навіть професіоналові. І коли ви розумітимете всі шифри цієї музики та гру, яку він затіває зі слухачем, робота композитора відкриється в зовсім іншому вимірі».

Також важливо окремо підкреслити ще декілька нюансів. На заняття будуть запрошені спікери, вокалісти, виконавці,які пояснюватимуть, як музика може бути почута слухачем. «Більше того, у запрошених слухачів буде можливість відчути реальний звук деяких аутентичних музичних інструментів, приміром, клавесину. І також я не бачу проблем у тому, щоб особисто зіграти на ньому. Ідея – не теоретичне спілкування про музику, але й у практиці», — додає Віталій. Курс допоможе зрозуміти, що відбувається, коли сучасний виконавець торкається старовинної музики, як відбувається це спілкування між епохами? Серед таких спікерів – Раду Поклітару, який працює з творами Чайковського, але осмислює їх через сучасність.

В принципі до сучасності Культурний проект адаптується дуже швидко: в рамках лекції, присвяченої Борисові Лятошинському, буде влаштована екскурсія до квартири-музею композитора. Віталій окремо додає, що, якщо протягом курсу в Києві проходитимуть концерти або події, що тематично перетинаються з програмою, буде зроблено усе можливе для того, аби слухачі курсу могли їх відвідати.

Докладніше про абонементи, дати, лекції та все-все-все тут.

Подпишитесь на «L’Officiel»

Модный дайджест на вашу почту каждую субботу

смотреть еще