Колонка Тиберія Сільваші: Мистецтво визначення сучасності

Герои
28.07.2021
ТЕКСТ: член Наукової ради Громадського об’єднання «Музей сучасного мистецтва» Тиберій Сільваші
Музей сучасного мистецтва, якого потребує Україна
ПОДЕЛИТЬСЯ

Класик українського мистецтва, член Наукової ради Громадського об’єднання «Музей сучасного мистецтва» Тиберій Сільваші поділився з L’Officiel Hommes своїм баченням періодизації мистецтва ХХ-XXI століть і майбутнього музею, якого потребує Україна.

Десь на початку 1990-х були перші спроби проектування Музею сучасного мистецтва. Це був «Совіарт» Віктора Хаматова з невеликим числом запрошених — навіть не знаю як назвати - експертів чи ентузіастів. І першим завданням було окреслити дефініцію «сучасне» — що таке «сучасне» в поєднанні з «мистецтвом». Тоді ми знайшли дуже просту формулу, яка звучала так: «Є мистецтво сучасників і є сучасне мистецтво».

Ця різниця в найменуванні вказувала на суттєві відмінності між предикатом і його положенням в історії. Ми знаємо, що цей радикальний злам стався на початку ХХ століття, хоча відлік ми маємо вести за століття до цього, з ХІХ-го, — його ім’я модернізм. В той час, як злам, що стався на початку ХХ століття, змінив саме поняття мистецтва, його розуміння і відношення до нього. Так само як і різницю між модернізмом і Авангардом.

Все що сталося потім, є, до певної міри, підтвердженням або розвитком тих ідей, конфронтацією з ними або повтором у нових умовах. Не думаю, що формула яку ми запропонували тоді релевантна нинішній ситуації і тим задачам які стоять перед новим, все ще майбутнім музеєм. Хоча, різниця між мистецтвом сучасників і художниками, що займаються сучасним мистецтвом нікуди не ділася.

Національні музеї, що виникли в ХIХ столітті, в період формування нових національних держав, були відображенням епохи ідентичностей. В тому числі і естетичних норм і пріоритетів. І появи нового виду і виміру публічного. Так, в музеї ми маємо форму особливого функціювання публічного простору. Музей учить бачити і відчувати різницю — в культурах, мові, формах, кольорах, жестах. В музеї може відбутися подія спадкоємності; де сталість зустрічається з подальшим і де «живе» може зустрітися з живим. Музей — це такий наратив людства про себе. Чимось це схоже на оповідь «Тисяча й одна ніч», яка ніколи не закінчується, — так само як і бажання людини зрозуміти себе, дивлячись у дзеркало культури.

Згідно з Борисом Гройсом, явище музею виникає після Французької революції разом із новим персонажем - глядачем. Дух Просвітництва окреслює зону раціонального і видимого, а зону невидимого-нерозказаного залишає для часу, коли людській розум зможе прояснити і актуалізувати непроявлене. Чи не так є і з музеєм? Невидима частина музею завжди більша за ту, що показують. І, чи не так працюють механізми історичних змін?

Для Авангарду заперечення класики було жестом легітимізації невидимого. Звичайно, в цьому жесті було розуміння того, що європейська культура, пов’язана з методом репрезентації, знаходиться в кризі. Без цього жесту заперечення не міг відбутися Авангард, але якраз завдяки цьому жесту, він твердо і назавжди пов’язаний з класичним музейним простором. Музей це про те, як невидиме стає видимим. 

Тиберій Сільваші

Зараз віртуальний світ, з його невидимою- видимістю уже стукає в двері реального музею, як це робив Авангард на початку минулого століття. Тому Авангард цілковито пов’язаний з класичним музеєм - як форма заперечення. Для України, яка не мала своєї епохи Модернізму, або, скажімо так, мала її в певний, специфічній формі, Авангард слугує в двох іпостасях і як фінальна стадія класичного музею і як початок для нового Музею сучасного мистецтва. Бо з цієї епохи починається відлік мистецтва некласичної доби.

Термін «музей сучасного мистецтва» з’явився після Другої світової війни, хронологічно відокремлюючи мистецтво класичне і модерністське від мистецтва після катастроф. Пітер Осборн, англійський теоретик мистецтва, вважає, що Музей сучасного мистецтва — це інституція, яка не тільки показує сучасне мистецтво, а і творить Сучасність. А це значить, що Сучасне мистецтво творить сама інституція, певним чином демонструючи невидиме; показуючи механізми, які приховані від ока. Музей сучасного мистецтва є інструментом для розуміння Сучасності, і саме тому ця інституція конче необхідна. Сучасне мистецтво створює контексти для пустот для розміщення сенсів, що формують розуміння Сучасності.

Тут важливо розуміти, як ми використовуємо певні терміни, що залишилися нам в спадок від класичної доби. В Сучасному мистецтві уже немає поняття «шедевру», тому що немає поняття «норми» яку перевершує chef d'œuvre. Замість цього функціонують безліч «зв’язків», що виникають в пустотах контекстів. Простір — пустий і заповнений; об’єкти найдені і рукотворні; картини, предмети мистецтва і промислові товари; різні медіа — все це утворює систему пов’язаних між собою, невидимих, але упорядкованих куратором частин висловлювання про навколишній світ.

Тиберій Сільваші

На зміну залам класичного музею з «шедеврами» на стінах приходить простір, в якому функціонують «зв’язки» — це суттєва різниця у розумінні мистецтва, його функції в минулому і ролі сьогодні. Культура — це якраз «зв’язки» і їх артикуляція. Так було завжди, а зараз і поготів. Можливо, проблеми сучасної України пов’язані з тим, що відсутній важливий інструмент для розуміння і пояснення Сучасності. Нам би не запізнитися. Бо якщо не буде створено музею саме Сучасного мистецтва, нашим нащадкам прийдеться створювати Музей постсучасності.

На мій погляд, в новоствореному музеї перший зал (реальний або віртуальний), має починатися з робіт художників, які започаткували цей мистецький злам, працювали на наших теренах і продовжують впливати на художній процес наших днів. Ясно, що в нашому майбутньому музеї навряд чи вдасться повісити на стіну їх роботи, які давно розкидані світом та іншими «стінами», але принаймні на наших стінах повинні бути їхні імена — як точка відліку. 10 імен — може більше, може менше, але вони є фундаментом тих ідей, з яких виростає проект «сучасне мистецтво». Він буде розвиватися, його можна заперечувати, сперечатися з ним, продовжувати. Але ми мусимо позначити цю точку зламу.

Мій список такий:

Малевич, Кандинський, Татлін

Архипенко, Єрмілов

Екстер, Богомазов, Пальмов

Брати Давид та Володимир Бурлюки, сестри Синякови

В роботі над концепцією майбутнього музею ми починаємо відлік колекції з 1953 року. І тут маємо зробити для себе деякі уточнення, враховуючи історичні і політичні особливості того простору, в якому жили. Чи можемо ми брати за взірець і калькувати те, як розвивалося модерністське і сучасне мистецтво на Заході? Їх періодизацію? Чи повинні враховувати різницю розвитку мистецтва в суспільстві ринкової економіки і суспільстві планової економіки? Особливості розвитку мистецтва в закритому суспільстві? Все-таки в нас були дуже різні контексти, і тепер нам треба знайти знаменник який допоможе пояснити схожість у несхожому і знайти різницю у похожості.

 

Читайте також:

До 30-ї річниці незалежності в кінотеатрах України покажуть найкращі сучасні українські фільми

ПОДЕЛИТЬСЯ
На сайте доступны аудиозаписи статей, подкасты и рекомендации стилистов в аудио-формате. Такие материалы отмечены соответствующим знаком(слева).