Історія однієї роботи: як Едґар Деґа намалював «Українських танцівниць»

Искусство
19.07.2024
ПОДЕЛИТЬСЯ
Про привласнення та повернення, а також те, як Едґар Деґа створив цю серію розповідає L’Officiel Online
ПОДЕЛИТЬСЯ

Цьогоріч, 19 липня, виповнюється 190 років із дня народження Едґара Деґа — видатного художника, представника реалізму й одного з фундаторів імпресіонізму. Щоправда, своє імпресіоністське спрямування він не визнавав. Спадщина митця найбільш відома зображенням танцюристів, зокрема 1,500 його робіт зосереджені на артистах балету, що перебувають в пастельних пачках, на тренуваннях чи за лаштунками сцени. 

Так, одного разу Едґар Деґа намалював серію пастелей, де танцюють жінки в українському народному строї. Проте ці полотна понад століття помилково характеризували як такі, що зображають «російських танцівниць». Лише у 2022 і 2023 роках музеї, де зберігалися твори, вдалися до перейменування й визнали їхню приналежність до української культури. 

Із серії Едґара Деґа з українськими танцівницями

 

Загалом для серії «Українські танцівниці» Едґар Деґа створив 18 пастелей і ескізів наприкінці 1890-х, деякі з яких не були завершені. Тоді вже настав ненайкращий період у житті митця: у нього погіршився зір, ймовірно, внаслідок поранення, отриманого під час захисту Парижа під час Франко-прусської війни. 

Ба більше, оскільки сліпота прогресувала, в художника почали виникати депресивні стани. Водночас його серія «Українські танцівниці» випромінює життєствердність і запал: одяг зі струмливими сорочками здебільшого в яскравих кольорах, а динамічність та енергетика передана в рухах. Прикметно, що на волоссі дівчат були вінки з синьо-жовтими стрічками, тобто в національних українських кольорах. Як сказав Едґар Деґа племінниці Едуарда Мане про цей проєкт, коли рідкісно запросив її побачити його роботу в процесі, це «оргії кольору».

Із серії Едґара Деґа з українськими танцівницями

 

Натхнення для створення серії Едґар Деґа міг отримати, зокрема, після візиту російського імператора Миколи II до Парижа у 1896 році. Варто зазначити, що трьома роками раніше Франція та Російська імперія уклали військово-політичний союз. Тож не дивно, що згодом у місті почали з’являтися народні колективи, ймовірно, серед них і українські. 

«Зараз здається майже певним, що на роботі зображена трупа українських народних танцюристів, які відвідали Париж наприкінці 1897 року, виступаючи в “Мулен Руж”, “Фолі-Бержер” та в “Брассері де Мартір” поблизу студії Деґа на Монмартрі», — зазначали в Музеї та художній галереї Бервік, де зберігається одна з пастелей серії. 

Із серії Едґара Деґа з українськими танцівницями

 

 

Саме перейменування серії «Російські танцівниці» на «Українські танцівниці» відбулося лише після початку повномасштабного вторгнення за ініціативи українських мистецьких діячів, що звернулися з цим проханням до світових установ. Так, навесні 2022 року була перейменована пастель у Національної галереї Лондона, а взимку 2023-го це зробили в Музеї Метрополітен у Нью-Йорку.  Перша інституція обрала назву «Українські танцівниці», друга — «Танцівниці в українському вбранні».

«Назва цієї роботи є предметом постійних дискусій протягом багатьох років і висвітлюється в науковій літературі», — заявили у свій час після перейменування в Національній галереї Лондону. «Однак за останній місяць у зв'язку з поточною ситуацією до неї прикута підвищена увага, тому ми вирішили, що настав слушний момент оновити назву картини, щоб вона краще відображала її сюжет».

Читайте також: Дикий звір. Яким був Анрі Матісс — клерк, що став іконою живопису XX століття

ПОДЕЛИТЬСЯ
На сайте доступны аудиозаписи статей, подкасты и рекомендации стилистов в аудио-формате. Такие материалы отмечены соответствующим знаком(слева).