На 24 роки назад: як Хусейн Чалаян перетворив меблі на моду та увійшов в історію

Тренди
24.12.2024
ПОДЕЛИТЬСЯ
Про один із найважливіших показів у фешн-хроніці
ПОДЕЛИТЬСЯ

Ансамбль з понад 15,000 світлодіодів і кристалами Swarowski, вбрання з крила літака та механізовані сукні — протягом своєї кар’єри Хусейн Чалаян захоплював публіку модними експериментами. Заразом один із найпам'ятніших показів кіпрського-британського дизайнера пройшов 24 роки тому. Тоді він представив колекцію осінь-зима 2000/2001 під назвою «Після слів» (After Words). Сьогодні, як і десятиліття раніше, після її перегляду дійсно не залишається слів: Хусейн Чалаян перетворив меблі на моду й порушив питання імміграції, того, чи можна забрати з собою дім. 

L’Officiel Online розповідає про те, що спонукало дизайнера створити культову колекцію та її пам’ятний показ.

Особистий досвід

90-ті роки, розгорталася Боснійська війна, що спалахнула після розпаду Югославії. Люди були змушені покидати свої домівки, шукаючи безпеки, що зрезонувало з Хусейном Чалаяном, який пережив досвід імміграції. Дизайнер народився в Кіпрі, куди здійснила військове вторгнення у 1974 році Туреччина й що призвело до виникнення невизнаної Турецької Республіки Північного Кіпру. 1978-го він із сім’єю вирушив до Великої Британії. 

Забрати з собою дім

У межах Тижня моди в Лондоні показ колекції осінь-зима 2000/2001 пройшов у білій кімнаті. Вона була майже не заставлена речами, якщо не враховувати екран, одну полицю з глеком і тарілкою, чотири крісла та кавовий столик. Шоу супроводжував глибокий, пронизливий спів болгарського хору в їхньому національному вбранні. Першими на «кімнатному» подіумі з’явилися п’ять осіб на п’яти стільцях. Молоді й старші, наче одна сім’я, вони згодом покинули цю імпровізовану домівку.

За ними виходили моделі з футуристичними зачісками, зібрані пасма яких тягнулися догори, їхній макіяж включав помітний рум’янець. Вбрання були мінімалістичними з деконструкцією: трапецієподібні пальта й сукні, спідниці з оборками, лаконічні чорні ансамблі, всипані дрібними квітами сорочки.

Hussein Chalayan осінь-зима 2000/2001 

 

Згодом моделі починали забирати речі з полиці: в їхні продумано сконструйовано образи вони поміщалися з легкістю. Чотири манекенниці в сірих сукнях без декору підійшли до крісел, знімаючи з них чохли та вдягаючи їх. Трансформовані ними меблі невдовзі зазнали ще одного перетворення: їх склали у формі валізи.

Апофеозом показу став вихід моделі в темно-коричневій спідниці-футлярі й блакитному топі, що стала посередині дерев’яно-металевого столика. Він зі свого боку пройшов метаморфозу з видозміною до спідниці. Ця завершальну трансформацію гості шоу зустріли гучними оплесками.

Hussein Chalayan осінь-зима 2000/2001 

 

Hussein Chalayan осінь-зима 2000/2001 

 

«Це була ідея зафіксувати щось, на мою думку, досить жахливе, в дуже стриманий спосіб», — говорив Хусейн Чалаян про показ у 2020 році. «Я думав, що в цьому є універсальність, попри те, що Боснія була тригером…. А потім це перетворилося на перформанс про те, як ви спорожняєте кімнату, тому моделі заходили одна за одною, щоб забрати предмети».

«Я хотів, щоб гардероб всієї колекції відчувався трохи східноєвропейським, тому ви бачите такі квіткові мікси, які я не робив раніше, і що були присутні в оббивці чохлів для стільців», — казав дизайнер у 2020 році. «Тож я вважаю, що певним часом це було поза часом, і сьогодні це все ще актуально. Ми знову маємо масовий приплив імміграції з Близького Сходу, з тих самих причин, звідки йде війна, і вам доводиться залишати свої домівки в пошуках безпеки, і я думаю, що це постійна універсальна проблема».

Спадщина та вплив

Показ колекції осінь-зима 2000/2001 Хусейна Чалаяна став одним із найвпливовіших у його кар’єрі, як і загалом у модній історії. На початку нульових дизайнер уже отримав статус визначного таланту лондонської фешн-сцени поряд з Александром Макквіном.

Тож уже 2000-го він був названий Британським дизайнером року — вдруге, адже отримав цю нагороду також роком раніше. Протягом свого професійного шляху Хусейн Чалаян продовжуватиме поєднувати технології, експерименти та моду. «Я боявся, що щось піде не так, але ризик був того вартий», — сказав він після свого культового шоу осінь-зима 2000/2001.

Читайте також: Зірка сходить: що слід знати про Луїзу Троттер — нову креативну директорку Bottega Veneta

ПОДЕЛИТЬСЯ
На сайте доступны аудиозаписи статей, подкасты и рекомендации стилистов в аудио-формате. Такие материалы отмечены соответствующим знаком(слева).