«Без неї, — писав, як вважається, французький письменник Луї Аргон, — Париж не був би Парижем». Саме їй, Зізі Жанмер, присвятила свій виступ на відкритті цьогорічних Олімпійських ігор Леді Гага. В історії цієї постаті кілька регалій — культова балерина Франції, ікона стилю з фірмовим бобом, муза Іва Сен-Лорана, акторка й зірка кабаре. Lofficiel Online розповідає історію сенсаційної mon Зізі, яка внесла в балет освіжну спокусливість.
Зізі Жанмер у сценічному костюмі, 1961 рік
Mon Truc en Plumes — саме цю пісню з еротичною конотацією в пернатому рожевому ансамблі виконала на відкритті Олімпіади-2024 Леді Гага. Це знаменита композиція Зізі Жанмер — артистки, яку в дитинстві матір називала «mon Jesus», що потім трансформувалося у просто «mon Зізі». Зірка балету й кабаре народилася в сім’ї підприємця.
Її захоплення театром бере початок у дитинстві, коли вона побачила виставу «Ромео і Джульєтта» французького композитора Шарля Гуно. Вже в дев’ять років Зізі Жанмер вступила до балетної школи Паризької національної опери.
«Ти говориш, як Марлен Дітріх. А танцюєш, як Зізі Жанмер. Весь твій одяг — Balmain. А в твоєму волоссі діаманти й перли...», — співав британець Пітер Сарстедт у пісні Where Do You Go to My Lovely. Поки Зізі Жанмер навчалася балетного мистецтва, вона зустріла своє найбільше кохання.
Також учня Ролана Петі, хореографа, який забув про табу в балеті, створивши сенсаційний балет для кар'єри Зізі Жанмер «Кармен». Балерина в історії про пристрасть і ревнощі танцювала в спокусливому короткому чорному костюмі, а сама постановка згодом увійшла у світові й французькі програми. У шлюбі Зізі Жанмер і Ролан Петі пробудуть до його смерті у 2011 році.
Зліва направо: Зізі Жанмер для виступу в Парижі в головному уборі з діамантами від Van Cleef & Arpels, 1959 рік; Зізі Жанмер на виступі в 50-х роках
На початку Другої світової війни п'ятнадцятилітня балерина, як і майбутній чоловік, стає частиною Паризької опери. У той час директором установи був Серж Лифар, киянин й легенда балету XX століття. Проте невелика незалученість не задовольнила Зізі Жанмер, тож невдовзі разом із Роланом Петі вона залишає оперу. У 1949 році Зізі Жанмер і Ролан Петі стають всесвітньо відомими зірками з балетом «Кармен», де вони зіграли головні ролі. Жінки починають відтворювати фірмовий боб балерини.
У 50-х роках кар’єра Зізі Жанмер набуває іншого напряму. Вона починає співати, виконує головну роль у бродвейському мюзиклі «Дівчина в рожевих колготках» й знімається в голлівудському фільмі «Ганс Крістіан Андерсен». Останній отримує низку номінацій на «Оскар», зокрема за костюми, що були створені за участі харків’янки Варвари Каринської. Фільмографію Зізі Жанмер складуть більш ніж п’ять стрічок.
«Зізі Жанмер не прийняла б цього, і ми не приймемо», — співав британський рок-виконавець, фронтмен Cockney Rebel. Проте тим, що прийняла балерина, яка поєднувала класичний балет і бурлеск, були вбрання від культового дизайнера Іва Сен-Лорана. За його словами, Зізі Жанмер «варто було лише вийти на сцену, як все наповнювалося життя, вогнем і полум’ям».
Зліва направо: Зізі Жанмер із Івом Сен-Лораном на прем'єрі балету Ролан Петі, де балерина має головну роль, 1959 рік; Зізі Жанмер і Ролан Петі, 1958 рік
Він створював понад 30 років для неї численні вбрання поза сценою й костюми для виступів. Без пачок та корсетів — її вбрання його авторства нагадували райських пташок, всипаних блискітками й різноколірним пір'ям. «Це дуже, красиво, мені подобається, — говорила про балетні пачки в одному з інтерв’ю Зізі Жанмер, але я не думаю, що в цьому була моя ціль». Ів-Сен Лоран створив ансамбль і для знаменної Mon truc en plumes, яку виконала на Олімпіаді-2024 Леді Гага. Разом з іншими музами дизайнера, як Катрін Денев, балерина була частою гостею його шоу.
Зліва направо: Зізі Жанмер на виступі у 1969 році; Зізі Жанмер у постановці Ролана Петі, 1964 рік
Зізі Жанмер продовжувала співати й танцювати майже все своє життя, зокрема в працях свого чоловіка Ролана Петі, навіть попри отримання травм. Її «лебедине прощання» зі сценою пройшло в паризькій Опері Бастилії у 2000 році. Коли Зізі Жанмер одного разу запитали, що найкраще у виступах, вона відповіла: «Бути на сцені».
Читайте також: Як французька ікона Едіт Піаф навчила нас ні про що не жалкувати