25 жовтня наприкінці XIX століття народився Пабло Пікассо. Одна з найвідоміших фігур у мистецтві, він співзаснував кубізм і техніку колажу, експериментував із численними стилями, зробивши безпрецедентний внесок у сучасне мистецтво.
За свого життя він заприятелював і співпрацював із ще однією генійкою, проте зі сфери моди. Йдеться про Габріель «Коко» Шанель, що звільнила жінок від корсетів, одягнула їх у маленьку чорну сукню, популяризувала жіночі штани й моряцьку смужку.
Творчі зв'язки між Коко Шанель і Пабло Пікассо на виставці «Пікассо/Шанель» у Музеї Тиссена-Борнемісса
Вони познайомилися близько весни 1917 року. Ймовірно, цьому сприяли покровителька мистецтва Міся Серт або видатний французький режисер Жан Кокто. Між Шанель та Пікассо, що перебували в одному інтелектуальному колі, зародилася тривала й міцна дружба. За словами дизайнерки, саме художники навчили її «суворості».
Творчі зв'язки між Коко Шанель і Пабло Пікассо
Шанель часто навідувалася до художника і його першої дружини українського походження, балерини Ольги Хохлової. Остання стала близькою подругою дизайнерки, для якої вона створювала одяг. Вірогідно, саме Шанель стала авторкою весільної сукні Хохлової, в котрій та одружилася з Пікассо. У вбраннях Chanel балерина нерідко позувала для художника.
Творчі зв'язки між Коко Шанель і Пабло Пікассо на виставці «Пікассо/Шанель» у Музеї Тиссена-Борнемісса
У 2022 році Музей Тиссена-Борнемісса в Мадриді представив виставку «Пікассо/Шанель». Вона занурила відвідувачів, зокрема, у дві професійні співпраці дизайнерки й митця. Перша — це опера «Антігона» Жана Кокто, інтерпретація грецької трагедії, у 1922 році. Пікассо відповідав за сценографію, а Шанель за костюми з античними мотивами, що включали метелеві корони, схожі на пов’язки для голови.
Костюми для балету «Блакитний експрес»
Друга їхня колаборація відбулася у 1924 році для балету «Блакитний експрес» (Le Train Bleu) за сценарієм Жана Кокто. Події постановки відбуваються у Французькій Рив’єрі, на узбережжі Середземного моря. Для балету Коко Шанель розробила купальні костюми для чоловіків і жінок у коричневій, сірій, рожевій, блакитній та чорній палітрі. Зі свого боку Пабло Пікассо працював у колаборації з іншими митцями над сценографією.
Пабло Пікассо «Люди, що купаються»
Дизайни Шанель, зокрема провокативні купальники без рукавів, захопили художника. Це відобразилося в його картині «Люди, що купаються» 1918-го. Натхненням до того ж стали його літні подорожі до французьких Біаррицу, Лазурового берега й Дінару. Що ж до Шанель, то кубізм, започаткований Пікассо, також відобразився в її дизайнах. Мистецька течія вплинула на використання дизайнеркою геометричних мотивів, схожих домінантних палітри, силеутів і утилітарних тканин.
Читайте також: Культ капелюшника: як Стівен Джонс захопив моду — від Леді Гаги, принцеси Діани до Гальяно