Фешн-скарбниці: чому та як культові модні будинки створюють власні архіви

Тренди
22.11.2024
ПОДЕЛИТЬСЯ
Розповідаємо крізь досвід Chloé, Gucci, Louis Vuitton та інших
ПОДЕЛИТЬСЯ

Коли модні будинки лише зароджувалися, питання збереження речей не завжди було на першому місці. Проте з розвитком індустрії, а разом із нею брендів, фіксація спадщини шляхом її збереження та звернення до неї стали вкрай важливими.

Сьогодні знаменитості так часто одягають архівні речі на заходи та червоні доріжки, що це стало звичним явищем. Наприклад, цьогоріч Зендея з’явилася в культовому костюмі робота Mugler сезону осінь-зима 1995 на прем’єрі фільму «Дюна: Частина друга». У лютому під час церемонії «Ґреммі» Олівія Родріґо обрала сукню Versace сезону весна-літо 1995, яку на подіумі свого часу демонструвала Лінда Євангеліста. Бренди з віковою історією та новіші тепер мають архіви, щоб збирати та зберігати свою індивідуальну естетичну й культурну спадщину.

Архіви Balenciaga, де містяться деякі кутюрні речі креативного директора Демни Гвасалія

 

Для багатьох дизайнерів і креативних директорів архів слугує джерелом натхнення, щоб осучаснювати й вшанувати спадщину бренду. Після приходу до Chloé Чемена Камалі дослідила архів бренду, приділивши особливу увагу творінням Карла Лагерфельда кінця 1970-х років. Створений у 2011 році для виставки «Chloé Attitudes», що пройшла в Токійському палаці в Парижі, архів цього французького модного дому поповнюється сучасним одягом, а також вінтажними речами з аукціонів і донаціями

Архіви Chloé

 

У Balenciaga команда займається не лише зібранням одягу та аксесуарів, а й збереженням документів, скульптур і меблів. Для дому ці предмети також вважаються важливими, адже кожен із них розповідає свою історію та дозволяє краще зрозуміти техніки, котрі використовував сам Крістобаль Баленсіага.

«Архіви завжди відігравали важливу роль у серці нашого будинку»,  — пояснює Олів'є Бялобос, генеральний директор із глобальних комунікацій та іміджу Dior. Так креативна директорка Марія Грація К’юрі віднайшла провідне натхнення для образів колекції осінь-зима 2024/2025 в архівних знімках 1967 року. Заразом для Фаусто Пульїзі, креативного директора Roberto Cavalli, архів — це навчальний інструмент.

Архіви Dior

 

«Я завжди люблю дивитися в майбутнє, але краса архіву в тому, що він дозволяє дізнатися маловідомі аспекти творчості засновника»,  — розповідає Пульїзі. «Приміром, це одяг, розроблений на початку 1970-х, коли Роберто Каваллі подорожував Сен-Тропе та представив свою ідею деніму з огранованими діамантами в поєднанні з особистою інтерпретацією тосканської парчі». Архів Каваллі розташований у Мілані, також є його віртуальна версія.

Тканини з архівів Etro

 

Оскільки архіви не завжди були пріоритетом для брендів, деякі з найвідоміших імен у світі моди все ще полюють на фрагменти власних минулих колекцій. У Лос-Анджелесі італійський колекціонер Мауріціо Донаді вже два десятиліття шукає вінтажний одяг.

«У минулому архіви часто були погано організовані. Зараз до каталогізації ставляться набагато ретельніше», — каже Донаді. «Я працюю консультантом в основному з креативних питань, але також отримую замовлення від компаній, які хочуть повернути свої речі. У мене є мережа спеціалістів між Америкою, Азією, Європою та Африкою, хоч найкращий спосіб — це ходити “звалищами”. Там можна знайти чудовий одяг. Річ у тому, що треба зрозуміти шлях “викинутого”, перехопити ці речі на місці й провести ретельну роботу з автентифікації».

Архіви Gucci 

 

Архів Max Mara в провінції Реджо-Емілія народився спонтанно в голові координаторки моди Лаури Лусуарді. З 2003 року він був структурований як проєкт BAI Max Mara-Corporate Archive and Library. «В архіві співіснує багато життів: моделі Max Mara від 1950-х до сьогодні, ескізи всіх колекцій та вінтажні речі, придбані у всьому світі під час моїх численних дослідницьких поїздок», — говорить Лусуарді.

Так само й архів Gucci — це серце, що б'ється. Заснований наприкінці 1990-х під креативним очільництвом Тома Форда, з 2021 року він базується в Флоренції. Там команда займається дослідженнями та збиранням, сприяє діалогу між сьогоденням і минулим.

У Louis Vuiiton минуле має важливе значення для сьогодення та майбутнього модного будинку. Цьогоріч сумці Petite Malle, першій, що створив Ніколя Гескьєр, коли дебютував як креативний директор жіночого одягу, виповнюється 10 років. Для її розробки дизайнер вивчив історичні валізи, що зберігаються будинком. Зокрема, особливо для моделі 2014 року, яка була натхненна валізою кінця 1800-х, котру спеціально замовляв диригент Леопольд Стоковський.

Архіви Ferragamo

 

«Єдиний спосіб знайти ідеї — це подивитися на те, що було зроблено в минулому», — казала покійна Вів'єн Вествуд. Дух дизайнерки й сьогодні надихає команду на чолі з її чоловіком Андреасом Кронталером, що займається спадщиною Vivienne Westwood. Архів бренду — це стовп його лондонського ДНК, і команда тісно співпрацює з істориками, колекціонерами, музеями та культурними інституціями, щоб перевірити автентичність знайдених речей. А також зберігати високий рівень точності під час цього.

Деякі модні будинки до того ж дбайливо ставляться до просторів, у яких розміщені їхні архіви. Armani/Silos, простір, створений Джорджо Армані в Мілані для публічних виставок, надає можливість реконструювати ранні роки бренду, який народився в 1975 році, коли архівування не було звичайною практикою. Водночас музей Ferragamo у Флоренції, де відвідувачі можуть насолодитися багатим архівом бренду, почався з іншої ініціативи. 

«Геній Ferragamo прийшов до нас завдяки його дружині Ванді та дітям, які доклали чимало зусиль, щоб зберегти те, що Сальваторе залишив після своєї смерті у 1960 році», — каже директорка музею Стефанія Річчі. «Тепер усім зрозуміло, що мода — це не лише економічний предмет, а й культурний феномен. Інколи ми отримуємо донації, але частіше наша команда полює на цікаві речі на різних аукціонах. Сьогодні ми шукаємо речі з голлівудського періоду Сальваторе». Пара взуття Ferragamo, що належала принцесі Діані, була придбана 130 тисяч доларів, але конкуренція на таких подіях є жорсткою, оскільки в гру вступають справжні колекціонери.

Виставка Prada «Pradasphere II» в Шанхаї

 

Італійська дизайнерка Альберта Ферретті продумано вибудовувала архів свого бренду. «Я завжди дуже дбайливо зберігала особливі речі, які маркували важливі віхи в моїй кар’єрі дизайнерки та підприємиці», — розповідає вона. «Важливо зупинитися й витратити час на архівування, не тільки тому, що це розповідає про еволюцію бренду, але й тому, що це відображає зміни, які відбуваються всередині компанії. Я намагаюся шукати сучасне [натхнення], коли розробляю свої колекції, але архів є чудовою відправною точкою, коли я створюю одяг для знаменитостей. Наприклад, для костюмів Тейлор Свіфт ми почали з архівного одягу, адаптувавши його до чуттєвості молодої жінки та її потреб під час перформансів».

Архіви Giorgio Armani в просторі Armani/Silos у Мілані

 

Зі свого боку Prada постійно дивиться вперед, а креативні співдиректори Міучча Прада і Раф Сімонс звертаються до минулого лише в рідкісних випадках. Колекція весна/літо 2025, яка дебютувала у вересні, була одним з таких особливих моментів. Однак захист своєї культурної спадщини є фундаментальним для бренду. 

Протягом багатьох років Prada Group виділяла кілька приміщень у своїх офісах у Мілані та Вальвіньї під історичні архіви, де зберігаються одяг, взуття та вироби зі шкіри. Все це доповнюється заходами, як-от виставкою Pradasphere II, що відбулася у 2023 році в музеї Start у Шанхаї. Там були виставлені ключові експонати архіву від 1913 року до найновіших колекцій. Експозиція відтворила успіх першої виставки, що пройшла у 2014 році в Лондоні та Гонконзі.

Архіви Max Mara

 

Засновник Etro Джероламо Етро завжди цінував колекціонування різних предметів. Це пристрасть, котру поділяють його діти і якою захоплюється нинішній креативний директор Марко де Вінченцо. На верхньому поверсі міланської штаб-квартири розташовані кімнати, повні книг і тканин (найстаріша з них датується 1400 роком). Заразом в їхньому просторі Fino Mornasco дім Etro зберігає тисячі предметів, датованих, починаючи 1968 роком, часом заснування бренду. Ці експонати надходять переважно з аукціонів, а також від надходження цілих колекцій та архівів від текстильних компаній, розташованих у всьому світі. В останні роки команда архіву зосередилася на пошуку вінтажних речей, які можна було б поєднати зі спадщиною бренду. 

У світі, що бореться зі зміною клімату та поширенням швидкої моди, значення архівів також пов'язане з концепцією сталого розвитку. Щось старе можна знову зробити новим, оскільки тренди з'являються й зникають за лічені тижні. Глибше занурення в архіви також дозволяє старим і новим модним будинкам формувати своє сьогодення, що дає змогу створювати продумані якісні речі та практики для майбутнього.

За матеріалом L'Officiel USA

Читайте також: Зухвалість і суперечливість: чому люди продовжують обговорювати кампейни Calvin Klein

ПОДЕЛИТЬСЯ
На сайте доступны аудиозаписи статей, подкасты и рекомендации стилистов в аудио-формате. Такие материалы отмечены соответствующим знаком(слева).