Столична публіка за останні роки звикла до хороших музичних подій — і особливо в контексті електронної сцени: Київ вперто продовжують називати новим Берліном, рейвів стає більше, ніж людей у черзі за київською перепічкою. 18 серпня до Києва вперше приїжджають ісландці Kiasmos — дует, який невпинно доводить всьому світу, що інструментальне minimal techno може бути справді магічним.
Ми підготували кілька фактів про гостей та їх творчість, щоб пояснити, чому саме ви маєте бути на цьому концерті, навіть якщо ви не вважаєте себе грандіозним поціновувачем електронної музики. Так що давайте знайомитись, і дуже сподіваємось побачитись на танцполі.
Як все почалось
Kiasmos — дует ісландського композитора та лауреата премії BAFTA Оулавюра Арнальдса та уродженця Фарерських островів Януса Расмуссена. Останнього ви можете знати за участю в ісландському електро-поп-гурті Bloodgroup.
Живучи в Рейк’явіку, Арнальдс працював саунд-інженером в місцевих нічних клубах, ставлячи звук для купи гуртів. В тому числі й для проектів Януса. Саме там хлопці й познайомились, на ґрунті спільної любові до композиційного мінімалізму та експериментальної музики. Почали товаришувати, а з часом й робити спільний проект.
Перші спільні праці
Перші ідеї щодо музичної колаборації почали з’являтись у друзів ще у 2007-му, під час туру все того ж Bloodgroup. Міст в Ісландії мало, автобусні переїзди між ними довгі, часу для розмов багато — от і з’явились перші намагання творити щось спільне. Потім вже почались перші студійні експерименти, а за кілька років народились перші два треки, що стали частиною спліт-релізу з гуртом Rival Consoles.
А у 2014-му на лейблі Нільса Фрама Erased Tapes вийшов дебютний альбом Kiasmos.
Що за музиканти входять до складу Kiasmos
Kiasmos мають унікальну здатність вражати навіть тих, хто скептично ставиться до “електронщини”, адже твори колективу — це в першу чергу чудовий мікс умінь та талантів двох самобутніх музикантів.
З одного боку — Оулавюр: один із найцікавіших молодих композиторів Європи, який створює неймовірно красиві інструментальні полотна. З іншого боку — Янус: вірний апологет синтетичного звучання, фанат техно та електро. Людина, яка б роками не відповзала від старих синтезаторів та драм-машин. Чим він, власне, і займається.
Що про гурт каже назва
Kiasmos — дещо змінене грецьке слово сhiasmus, яке означає часто вживаний у поезії граматичний термін, що описує свого роду інверсію, яка переставляє або протиставляє головні члени речення. Як пояснення в одному з інтерв’ю гурт приводить приклад рядка з пісні Снуп Догга: "With my mind on my money and my money on my mind" ("З грошима на думці та думкою про гроші").
Музиканти вважають, що цей термін максимально уособлює протиставлення їх власних проектів, які, поєднуючись, створюють абсолютно нову форму, однак при цьому не позбавляють індивідуальності власних же творців.
Жанр та його еволюція
Ранні спільні експерименти були наближеними до мінімал-техно, одного із піджанрів стилю, який характеризується максимальною лаконічністю, атональністю та ледь чутними змінами звучання.
Мінімал заворожує, поступово вибудовуючи медитативний музичний орнамент, здавалось би, з абсолютно непоєднуваних речей. В той час, коли колектив почав працювати разом, в Європі царювала поголовна мода на мінімал, тож і хлопці не залишились осторонь цього процесу.
Однак з часом музика Kiasmos все більше наповнювалась інструментальними фрагментами, які гармонійно накладались на електронну основу. В результаті народився настільки заворожуючий мікс, що під час живих виступів гурту ви ніяк не можете визначитись — чи стояти та медитувати, чи танцювати аж до кінця віків.
Про те, чому необхідно послухати Kiasmos саме вживу
Якщо ви хоча б якимось боком дотичні до створення музики, то йти на Kiasmos треба обов’язково. Принаймні, щоб побачити, як вишукано вони працюють “лайвом”. Всі треки ісландців переповнені струнними аранжуваннями та ембіентом. Ці елементи попередньо записуються та зберігаються на плейбеку, а вже під час виступу на них вживу накладаються “синтезатори”, фільтри, драм-машини та різного роду ефекти.
Для прикладу, ось минулорічний лайв на KEXP. Аналогічний меташаманізм, тільки в більшому об’ємі, чекатиме на вас і 18 серпня в Києві.
Відеоарт як обов'язкова частина виступу
Не музикою єдиною. Живі виступи Kiasmos завжди супроводжуються фантастичним відеоартом, який доповнює і без того вражаючий музичний ландшафт.
Творець цього візуального щастя також ісландець, художник Máni M. Sigfússon. Він вже протягом багатьох років успішно створює візуальні ефекти та керує режисерським процесом, продукуючи маленькі шедеври для все тих же Kiasmos та їх друзів по сцені: Múm, Sin Fang, FM Belfast. Подейкують, що він навіть займався відеоартом для The Rolling Stones.
Хлопцям завжди подобались роботи Сігфуссона. Тож одного разу вони попросили його створити візуальний ряд для всіх їх композицій, надавши повну свободу творчості.
Знайомство із традиціями ісландської музичної сцени
Зрештою вся ісландська музична сцена — приклад тотальної кооперації та дружби між її учасниками. В цій маленькій, але дуже гордій країні трішки більше 300 тисяч жителів — і всі, умовно кажучи, знають один одного, об’єднуються та товаришують, а не конкурують один з одним.
Для прикладу, студія Kiasmos знаходиться в будівлі, в якій паралельно розміщуються ще близько 30 гуртів та музикантів, різних жанрів та напрямків. А в центрі цього музичного раю знаходиться лаунж-зона, де всі збираються випити, перекусити або ж просто обговорити власну творчість. Тож не дивно, що в такому середовищі народжується все більше цікавих проектів та колаборацій.
А відтак, дослідження музичної Ісландії може стати однією з причин відвідин столичного концерту Kiasmos. Завжди ж корисно розширити свою музичну географію за межі творчості Bjork, Sigur Ros та кількох хітів Of Monsters and Men.